LÄGENHETEN

Månadsavgift
Månadsavgiften till föreningen skall betalas i förskott och skall vara Nabo tillhanda senast den sista dagen före aktuell månad. Eventuella extra kostnader som till exempel beställda nycklar och låstaggar med mera debiteras tillsammans med månadsavgiften. Du kan välja mellan e-post, e-faktura, post eller att dina avier betalas automatiskt med autogiro. För att ändra aviseringsmetod loggar du in på Nabos medlemssidor https://portal.nabo.se/kundportal/login  med e-legitimation.

Nabo skickar ut betalningsinformationen i början av den månad avgiften skall betalas. En påminnelsefaktura skickas ut automatiskt runt den 8-10 i aktuell månad. Är inte påminnelsefakturan betald inom 15 dagar går den direkt till inkasso.

Andrahandsuthyrning
Du får normalt inte hyra ut din lägenhet. Föreningens ändamål är att upplåta bostäder till sina medlemmar och medlemmarna förväntas bo i sina lägenheter och delta i föreningsarbetet. Det förekommer dock att styrelsen ger tillstånd till uthyrning när särskilda skäl föreligger. Förutsättningen är att du tillfälligt är förhindrad att använda din lägenhet, exempelvis på grund av arbete eller studier under kortare perioder på annan ort, militärtjänstgöring eller "provsamboende". Uthyrning medges normalt med högst ett år. I enstaka fall kan förlängning godkännas med ytterligare ett år.

Ansökan om andrahandsuthyrning sker numera genom att du loggar in på medlemsportalen hos Nabo https://portal.nabo.se/kundportal/start  med ditt bank-id. Under Din lägenhet/lokal, uppe till höger, registrerar du din ansökan om andrahandsuthyrning. Tänk på att göra det i god tid. Vi rekommenderar att du använder detta formulär för avtalet med hyresgästen, Hyresavtal Brf Berglandet. Detta avtal bifogar du samtidigt i ansökan via Nabo.

Har du specifika frågor om just din situation är du välkommen att höra av dig på info@berglandet.se  då det fortfarande är styrelsen som handhar ärendena

I samband med att en andrahandsupplåtelse godkänns av styrelsen tas en avgift på 1 000 kronor ut. Syftet med avgiften är att kompensera för det extra administrativa arbete som behöver göras i samband med hanteringen av en andrahandsupplåtelse. Avgiften tas ut för varje avtalsperiod som godkänns, även vid förlängningar, och debiteras som ett engångstillägg på en av de ordinarie avierna för månadsavgiften från NABO.

Tänk på att den som hyr i andra hand inte får ha sitt namn i entrén, enbart på lägenhetsdörren. Därför behöver hyresgästen använda c/o adress.


Överlåtelse

Köp och försäljning av bostadsrätt måste dokumenteras skriftligt. I handlingen ska finnas uppgift om köpare och säljare, överenskommet pris samt lägenhetens nummer och adress. Avtalet ska undertecknas av både köpare och säljare och skickas till föreningens förvaltare. En blankett för utträde ur föreningen (finns hos mäklare eller bank) ska fyllas i av säljaren och en ansökan om medlemskap i föreningen av köparen. Uppgifterna vidarebefordras till styrelsen, som vid nästkommande styrelsemöte beslutar om köparen godtas som medlem i föreningen. Om köparen inte beviljas medlemskap är köpet ogiltigt och går tillbaka. Observera att köparen inte får bo i lägenheten förrän medlemskapet är klart!


Renovering - Ombyggnad

Vid större egna ingrepp i lägenheten som kan påverka stommen i fastigheten krävs godkännande av Nacka kommun och från bostadsrättsföreningen styrelse. Övriga renoveringar skall göras i samråd med styrelsen.
Nedan listas några punkter som vi vill göra medlemmarna uppmärksammade på när det gäller renovering i kök och generellt när det gäller renoveringar.
- att inte påverka ventilationen och dess funktion - det är numera tillåtet att installera en spiskåpa direkt ansluten till ventilationen istället för att som tidigare bara en kålfilterfläkt har varit tillåten
- att man installerar en godkänd blandare i diskbänken - se under blandare nedan
- att man använder sig av auktoriserade hantverkare vad gäller el och VVS - de har förhoppningsvis full koll på vad som gäller när det rör deras område!
För övrigt
- informera grannarna genom att sätta upp lapp i hiss/trapphus
- håll städat i trapphus och hiss - det som renoveringen åsamkat
- forsla bort byggavfall - det får inte hamna i soprummet
- stör grannar så lite som möjligt och absolut inte på olämpliga tider

Tillträde till lägenheten vid allmänna arbeten
Enligt föreningens stadgar är du skyldig att se till att av styrelsen beslutade allmänna arbeten i lägenheterna kan utföras på aviserad tidpunkt. Tillträde till lägenheten måste fungera. Lämnar du inte nycklar enligt de instruktioner som ges vid dessa tillfällen, måste någon som har nycklar kunna nås och se till att hantverkare eller montörer kan komma in, även om du inte själv är hemma.

Uttag för kabel-TV 
I varje lägenhet finns det uttag för kabel-tv från Tele 2. Kablarna som sammanbinder uttagen i lägenheterna är för det mesta utanpåliggande och går från golv till tak. Om du gör åverkan på denna kabel bryter du förbindelsen vilket gör att lägenheterna ovanför dig inte längre får någon signal. Eventuell kostnad för reparation av kabeln, som landar hos föreningen, kommer att debiteras den medlem som har vållat skadan. 

Handdukstorken
OBS! Vår förvaltare rekommenderar att du inte stänger av värmen i handdukstorken. Det kan uppstå svårigheter att få igång värmen igen efter en avstängning. Dessutom riskerar man ingen bakteriebildning i rören om vattnet ständigt cirkulerar. Det kan också hända att handdukstorken i badrummet är kall efter en avstängning av vattnet. Den måste då luftas för att hett vatten ska nå fram. Ring Driftia (08-744 44 33) om du behöver hjälp med detta.

Blandare (vattenkran)
Om du byter blandare i kök eller badrum måste du välja en blandare som har en fungerande backventil. Har du inte en sådan stör du varmvattentillförseln till alla lägenheter som är anslutna till din varmvattenstam. Om du använder en certifierad va-installatör bör denne kunna rekommendera en fungerande blandare. Är du ändå osäker kan du kontakta Driftia så kan de rekommendera en blandare som fungerar.

Säkerhetsdörrar
Föreningen har inget avtal med någon leverantör av säkerhetsdörrar och tyvärr har vi sedan begynnelsen inte heller haft några regler när det gäller dessa dörrar. Det är därför det ser ut som det gör i trapphusen, dörrarna är många gånger väldigt olika. Men det är alltså också i fortsättningen upp till medlemmen att välja dörr. Vår uppmaning är emellertid att ni väljer en dörr som passar in mot de övriga dörrarna på våningsplanet.

När det gäller leverantör så kan vi hänvisa till HSB-Stockholm. HSB är en stor förening och har bättre möjlighet att handla upp, men kanske framförallt bedöma ett företags produkter och om de är seriösa, än vad vår lilla förening har. Man bör dock veta att de flesta erbjudanden HSB har förutsätter att medlemmen i brf Berglandet också är medlem i HSB. I vilken utsträckning det kontrolleras vet vi emellertid inte.
Länk till HSB - man får rulla ner en bit och klicka på Team Guardab
https://www.hsb.se/stockholm/medlem/privatperson/medlemserbjudanden/sakerhet/